Clinical Research Directory
Browse clinical research sites, groups, and studies.
Health Effects of Ultra-processed Food Intake
Sponsor: Göteborg University
Summary
Ultra-processed food (UPF) intake has been related to negative health effects and incresed energy intake in previous intervention studies. Thus, previous studies have seen weight gain from higher UPF intake which obscures the potentital to see effects on cardiometabolic biomarkers, independent of weight changes. The overall aim of this project is to study the causal effects of a high UPF diet, compared to a nutrient-matched low UPF diet, on appetite and cardiometabolic health in a weight-stable context.
Official title: Health Effects of Ultra-processed Food Intake: a Randomized Crossover Feeding Study
Key Details
Gender
All
Age Range
20 Years - 60 Years
Study Type
INTERVENTIONAL
Enrollment
40
Start Date
2026-08
Completion Date
2027-12
Last Updated
2026-06-08
Healthy Volunteers
Yes
Interventions
Diet high in UPF
Diet high in Ultra-processed food (\>80 % of total energy intake)
Diet low in UPF
Diet low in Ultra-processed food (\<20 % of total energy intake)
Locations (1)
University of Gothenburg
Gothenburg, Sweden